maandag 11 maart 2019

Een fietstunnel bij de Liesbosch: van Nieuwegeinse motie tot verkiezingsresultaat?

Op 14 maart krijgen de Nieuwegeinse raadsleden de resultaten te zien van de quick scan 'Scenario’s voor fietsverbinding Zuidelijke ontsluitingsweg Liesbosch'. De raad had hier in februari vorig jaar via een motie om gevraagd. De Zuidelijke ontsluitingsweg, nu in aanleg naast de Hornbach, kruist straks de drukbereden fietsroute tussen Nieuwegein en Houten over de provinciale N408. 










Schiet geen wortel voor het stoplicht
Met het uitdelen van wortels protesteerden we hier een jaar geleden tegen: 'Schiet geen wortel voor het stoplicht' en we pleitten toen voor een fietstunnel, een veel veiliger en comfortabeler alternatief. 

Want met 2850 fietsers per etmaal is de fietsverbinding de op één na drukst bereden in- en uitvalsweg voor fietsers van en naar Nieuwegein, na de Jutfasebrug (8000 (brom)fietsers per etmaal) en vóór de Nieuwe Heemsteedsebrug (1500 (brom)fietsers per etmaal). De route wordt veel gebruikt door scholieren en forenzen van en naar Nieuwegein, Houten, de Uithof, De Bilt, Bunnik en Utrecht-Oost. Het weggedeelte fungeert daarmee als een regionale draaischijf voor het fietsverkeer.

Fietstunnel bij Hornbach
In het rapport worden meerdere scenario's besproken. De voorkeur van de Fietsersbond gaat uit naar de goedkoopste tunnelvariant op de plek van de gelijkvloerse kruising-in-aanleg naast de Hornbach. 








Voor zo'n fietstunnel is nog geen financiering; wel noemen zowel VVD als GroenLinks de fietsroute in hun Provinciale Staten-verkiezingsprogramma en hebben D66, PvdA, CDA, SP en ChristenUnie de fiets in hun programma hoog in het vaandel staan. 

We roepen de Nieuwegeinse raadsleden op om bij hun kandidaat-collega's in de Staten de tunnelvariant onder de aandacht te brengen. Het zou toch mooi zijn als al die fraaie fietsbeloftes een concrete uitwerking krijgen in het nieuwe coalitieakkoord?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten