zondag 19 november 2017

Fietsersbond: Provincie ondergraaft eigen fietsbeleid met ontsluiting Liesboschterrein

Inspraakreactie Frans Krens, Fietsersbond/Utrechts Fiets Overleg UFO
bij vergadering van de Provinciale Statencommissie Milieu, Mobiliteit en Economie van maandag 20 november 2017, agendapunt 4.11

Geachte voorzitter, geachte leden van de commissie,

De plannen voor herontwikkeling van het Nieuwegeinse Liesboschterrein hebben grote gevolgen voor de twee- tot drieduizend fietsers en bromfietsers die dagelijks via de provinciale Laagravenseweg N408 van Houten naar Nieuwegein rijden. Het zijn voornamelijk middelbare scholieren die via deze regionale hoofdfietsroute van en naar de scholen in Nieuwegein fietsen, en volwassen fietsforensen. Nu nog nemen zij de provinciale fietstunnel en vervolgen ongehinderd hun weg.

Binnenkort is dit verleden tijd, als tenminste de plannen voor de nieuwe ontsluitingsweg van het Liesboschterrein doorgaan. In het ontwerp-bestemmingsplan Ravenswade is te zien, dat fietsers straks de nieuwe ontsluitingsweg langs de Hornbach moeten oversteken. Dit betekent oponthoud en conflicten met kruisend (vracht)verkeer van en naar de Laagravenseweg. Fietsers die de Nieuwegeinsebrug afrijden, komen met veel snelheid aan bij de kruising. We verwachten dat velen de rode verkeerslichten zullen negeren, met alle gevolgen van dien. De Fietsersbond pleit daarom voor verlenging van de provinciale fietstunnel onder de nieuwe ontsluitingsweg door.



Klik hier om naar de GoogleMapskaart te gaan

Ontsluiting ondergraaft ambitieuze fietsbeleid provincie
De Fietsersbond vindt een verslechtering van de huidige provinciale fietsroute langs de N409 en N408 niet acceptabel, in het licht van de ambitieuze doelstelling uit het Realisatieplan Fiets. In dit door uw Staten vastgestelde plan staat dat het fietsgebruik in 2030 verdubbeld moet zijn. Om dit te bereiken neemt de provincie Utrecht maatregelen om knelpunten weg te nemen en provinciale wegen veiliger en aantrekkelijker te maken voor fietsers, met minder oponthoud. Het valt toch niet te verkopen dat een bestaande, goede provinciale hoofdfietsroute door deze ontwikkelingen slechter wordt?

Fietsmaatregelen op het Liesboschterrein
Om de vestiging van een distributiecentrum van de Jumbo op het voormalige veilingterrein op de Liesbosch mogelijk te maken moet initiatiefnemer Laagraven Investment veel verkeersmaatregelen nemen. De drukke Ravenswade is al jaren een nachtmerrie voor fietsers en automobilisten. Op 4 juli 2016 dienden zeven partijen uit uw Staten een motie in, om de omstandigheden voor fietsers op het Liesboschterrein te verbeteren. Die motie werd door Provinciale Staten aangenomen, en met effect: de voorliggende plannen voorzien in een vrijliggend tweerichtingenfietspad aan de zuidkant van de Ravenswade en een verplaatsing van de ingang van de Hornbach. Het tweerichtingenfietspad is een grote verbetering voor de circa duizend fietsers die deze regionale hoofdfietsroute tussen Houten en Utrecht-West elke dag nemen en we zijn er als Fietsersbond heel blij mee. Deze fietsmaatregelen worden alle door initiatiefnemer Laagraven Investment bekostigd.

We vinden echter dat het niet aangaat om deze ondernemers voor behoud van provinciale hoofdfietsroutes op te laten draaien en pleiten dus (voor wat betreft de fietstunnel) voor medefinanciering vanuit provinciale (en Rijks?)-budgetten.

Hartelijk dank voor uw aandacht!

Het ontwerp-bestemmingsplan Ravenswade is hier in te zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten