donderdag 8 februari 2018

Inspraakreactie Fietsersbond op bestemmingsplan Ravenswade

Inspraakreactie in 1 minuut bij bestemmingsplan Ravenswade e.o. van Clarion Wegerif, namens de Fietsersbondafdelingen Nieuwegein, Houten en Utrecht, bij raadscommissie ROM van 8 februari 2018

Geachte voorzitter, dames en heren,

De geplande nieuwe invalsweg ter hoogte van de Hornbach wordt een onveilige en fietsonvriendelijke kruising. Eén van de belangrijkste hoofdfietsroutes van en naar Nieuwegein wordt daarmee vernacheld. Elke dag weer lopen 3000 fietsers de kans dat zij nooit, of met ernstig letsel weer thuiskomen. In de Ontwerpwijzer fietsverkeer, de bijbel van elke verkeerskundig ontwerper, staat dat dit soort kruisingen vermeden moet worden, omdat er erg veel ongelukken gebeuren)*. Alle risicofactoren zijn hier aanwezig: afslaand vrachtverkeer, hoge snelheden, slecht zicht en relatief veel jonge fietsers.

Gedeputeerde Verbeek, de wegbeheerder van de fietsroute, leidt u om de tuin met valse beloftes. Haar slimme, fietsvriendelijke verkeersregelinstallaties)** zijn in werkelijkheid starre stoplichten, die te lang op rood staan.

Zorg dus voor een verlenging van de huidige fietstunnel. Of denk out-of-the-box en keur alleen het noordelijk deel van dit bestemmingsplan goed, inclusief tweerichtingenfietspad over de Ravenswade. Het distributiecentrum van de Jumbo is dan bereikbaar en de fietsers rijden voldoende veilig over het Liesboschterrein.

Dank u wel.


Toelichting

)* Ontwerpwijzer fietsverkeer over kruisingen met hoge intensiteiten (10.000 tot 30.000 motorvoertuigen/etmaal):
Blz 200: “Als wordt gekeken naar het veiligheidsaspect, geldt dat op volledige (viertaks) kruisingen met verkeerslichten erg veel ongevallen plaatsvinden; toepassing hiervan zou met het oog op de veiligheid daarom eigenlijk vermeden moeten worden.” Het beste alternatief is een tunnel.

)** Gedeputeerde Verbeek vindt een slimme, fietsvriendelijke verkeersregelinstallatie (VRI) een goed alternatief voor een tunnel. Helaas zal zo’n VRI hier noch slim, noch fietsvriendelijk zijn. De beloofde fietsvriendelijke cyclustijd van 1,5 min kan hier niet gehaald worden, omdat de VRI zeker in de spits gekoppeld zal worden aan de twee andere VRI’s op de Laagravenseweg bij de Ravenswade en de Utrechtseweg. Anders loopt het autoverkeer daar hopeloos vast. Die VRI’s hebben een cyclustijd van 2,5 minuut. Ook de gemiddelde wachttijd zal boven de 20 s uitkomen, wat in de Ontwerpwijzer voor de fiets als slecht wordt beoordeeld. Overigens, een kruising waar erg veel ongevallen plaatsvinden, kan sowieso niet als fietsvriendelijk worden beoordeeld.

)*** We roepen u daarom op om samen met de provincie en ontwikkelaar Laagraven Investment op zoek te gaan naar geld voor een tunnel.

Wij zien daarnaast mogelijkheden voor een alternatief: namelijk nu alleen uw goedkeuring verlenen aan het noordelijk deel van het bestemmingsplan inclusief de Ravenswade. Dit houdt in het aanleggen van alle geplande verkeersvoorzieningen op het noordelijk deel van het Liesboschterrein en de Ravenswade. De in- en uitritten voor het distributiecentrum van de Jumbo zijn dan beschikbaar en er is met de aanleg van het tweerichtingenfietspad langs de Ravenswade een voldoende veilige route voor fietsers over het Liesboschterrein beschikbaar.

Ruimte voor de fiets
Daarmee komt er ruimte voor de ondernemers op het Liesboschterrein om te kiezen voor de fiets. Immers, steeds weer blijkt dat ongeveer de helft van alle werknemers op fietsafstand van het werk woont. Met een stimuleringsprogramma is de dagelijkse autostroom in te dammen, zodat de Liesbosch ook in de toekomst bereikbaar blijft.

Neemt u een voorbeeld aan de ondernemers aan de andere kant van Utrecht, op bedrijventerrein Lage Weide. Die vragen zelfs om de aanleg van een fietsbrug!

Mocht blijken dat dit niet voldoende is, dan kunt u later met toekomstige ontwikkelaars en provincie altijd nog geld voor een tunnel bij elkaar zoeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten