woensdag 18 augustus 2010

Zorgen over vrachtwagenmanoevres bij fietsroute Noordstedeweg

De vier geplande laad-en losperrons aan de Noordstedeweg (Binnenstad-Oost) zouden wel eens gevaarlijk kunnen uitpakken voor de vele fietsende scholieren die dagelijks op weg zijn naar het Cals en Oosterlichtcollege. Tenminste, als de nieuwe regionale fietsroute aan de zuidzijde van de Noordstedeweg komt. Fietsersbond Nieuwegein maakt zich zorgen over de veiligheid van de Nieuwegeinse fietser en pleit ervoor om een fietspad aan de noordzijde niet bij voorbaat af te wijzen.

In de klankbordgroepvergadering van 10 augustus stemde een meerderheid van de klankbordgroepleden voor de "zuidvariant". Fietsersbond Nieuwegein vreest echter voor levensgevaarlijke conflicten bij de laad- en loszone en wil daarom graag antwoord op de volgende vragen:

* Hoe verloopt het in- en uitmanoevreren van de vrachtwagens van en naar de laad- en loszone?
* Om hoeveel vrachtwagenbewegingen gaat het?
* En hoeveel is dit vergeleken met het laden en lossen bij het huidige perron bv bij de C1000?
* Welk deel van de winkels wordt bevoorraad via de vier laad- en losperrons?
* Wat zijn de mogelijkheden voor een inrijdverbod tussen 7.45 en 9.00 uur?
* Kunnen de vrachtwagens achteruit het fietspad opsteken (een zeer gevaarlijke manoevre)?

Fietsersbond Nieuwegein pleit daarom om toch nog eens goed te kijken naar de "noordvariant" waarbij het tweerichtingenfietspad ten noorden van de Noordstedeweg is geprojecteerd, ter hoogte van de rotonde bij de Sluyterslaan naar de zuidzijde buigt en daarna weer terugbuigt naar de noordzijde. Vervolgens zou het pad tot en met de Binnenwal aan de noordzijde kunnen blijven. Dit heeft diverse voordelen:

* de rotonde hoeft niet verlegd te worden, dus geen hoge kostenpost
* de fietsers blijven uit de buurt van de gevaarlijke laad- en losperrons
* de kruising bij de Binnenwal wordt fietsvriendelijker èn autovriendelijker, omdat de grote fietsstroom alleen de Vreeswijksestraatweg kruist en niet de Binnenwal
* op het gedeelte westelijk van de rotonde bij de Sluyterslaan heeft de doorgaande fietser in het geheel geen last van alle in- en uitritten van parkeergarages
* helemaal ideaal zou het zijn om vanaf de Poort van Nieuwegein al aan de westzijde van de Batauweg te blijven met het fietspad en ook het gehele westelijke deel van de route aan de noordelijke kant te leggen.

Wordt vervolgd de 24e augustus!

1 opmerking:

  1. Levensgevaarlijk daar!!!
    Het is onnatuurlijk en tegen de logica van het Nederlands verkeer

    BeantwoordenVerwijderen