Om maar met de deur in huis te vallen: van de tien Nieuwegeinse politieke partijen die meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen reppen er twee überhaupt niet over de fiets in hun partijprogramma's: de Verenigde Senioren Partij (VSP) en Ieders belang.
Beide partijen hebben wel meegedaan met de Nieuwegeinse Stemwijzer, waarin één stelling over de fiets voorkomt: Fietsers moeten voorrang krijgen in het centrum en op de wegen naar het centrum toe.
Hoed u voor de elektrische fiets!
De VSP is het oneens met deze stelling, want: 'Fietsers en vooral de jongeren plus diegenen met elektrische fietsen zijn te gevaarlijk om zomaar voorrang te krijgen. Laat ze maar leren om tijdig te remmen en goed uit te kijken'. Dat u het maar weet! Je zal toch een jongere op een elektrische fiets tegenkomen...berg je dan maar!
Veel aandacht voor de fiets in partijprogramma's
De andere acht partijen besteden allemaal opvallend veel aandacht aan de fietser, maar ze leggen wel elk hun eigen accenten. De VVD bijvoorbeeld, wil dat er wordt geïnvesteerd in een groene golf voor de fiets. Nu zijn er in Nieuwegein maar weinig plekken waar meerdere (fiets)verkeerslichten achter elkaar staan, maar toch. De VVD heeft ook goed in onze lijst met fietsknelpunten gekeken want: 'Fietsers op de kruisingen Ambachtsweg/Wierselaan en Binnenwal/Vreeswijksestraatweg moeten gezamenlijk groen krijgen om het hele kruispunt te kunnen passeren. Dit bevordert de verkeersveiligheid, maar ook de snelheid voor fietsers'.
Het CDA vindt de stoplichtenproblematiek ook belangrijk en is 'voorstander van het gebruik van dynamische stoplichten voor autoverkeer, fietsers en voetgangers. Voor de laatste twee groepen komt dit duidelijkheid over wachttijd ten goede'. Dat je dan als fietser sneller op je bestemming bent is kennelijk niet zo belangrijk, want: 'Doel van deze stoplichten is vermindering van luchtverontreiniging doordat doorstroming op de wegen bevorderd wordt'.
Het CDA was overigens wel de enige partij die ons actief vroeg om fietsstandpunten voor haar verkiezingsprogramma.
Ook D'66, die met een ambitieuze verkeerswethouder afgelopen periode een gooi deed naar de titel Fietsstad 2014, wil investeren in verkeerslichten, die eerder op groen gaan als het regent. Dat valt te prijzen, maar het zou nog mooier zijn als ze ook als het droog is sneller op groen gaan. Tenslotte regent het maar 10% van de tijd! Maar eerlijk is eerlijk, de partij heeft ook nog een hele rits andere punten. 'D66 Nieuwegein zet het fietsbeleid voor onze stad voort, onder andere door de herkenbaarheid van fietsroutes door de stad te verbeteren met goede bewegwijzering en gekleurd asfalt, vaker groen licht te verlenen voor fietsers bij verkeerslichten tijdens slecht weer, het inrichten van enkele straten in Nieuwegein volgens het principe van ‘auto te gast’, wat betekent dat de straat in eerste instantie is bedoeld voor fietsers en voetgangers en dat de automobilist zich daar naar gedraagt'.
Dan de ChristenUnie. Die partij wil dat fietsroutes binnen de gemeente zo veel mogelijk van het overige verkeer worden gescheiden. Voldoende stallingen, fietsstraten, ontsluiting van bedrijven(terreinen) en toeristische trekpleisters met fietspaden, oplaadpunten voor elektrische fietsen en last but not least: de fietssnelweg. De ChristenUnie ziet dit nieuwe fenomeen wel zitten, want 'Geen kruisingen en altijd voorrang, dus veilig en het levert een flinke tijdwinst op. Onderzocht wordt of dit ook toegepast kan worden in Nieuwegein'.
De PvdA heeft ook goed naar onze aan alle partijen aangeleverde fietsstandpunten gekeken. De partij wil doorfietsroutes die herkenbaar zijn en voorrang hebben. En besteedt aandacht aan de Ravenswade: 'De Ravenswade is nog steeds de gevaarlijkste fietsroute van Nieuwegein. Vrachtwagens rijden over de fietsstroken die nauwelijks zichtbaar zijn. Herinrichting van de verkeerssituatie kan alleen als er ook voor het fietsverkeer een veilige route wordt ingericht'. De PvdA is ook voor voorrang voor de fietser: 'Waar hun positie verder kan verbeteren willen we dat doen, om zo het gezonde en milieuvriendelijke fietsen te bevorderen. Automobilisten zitten droog en kunnen daarom best af en toe even wachten. Bovendien maakt het fietsen veiliger'.
De SP houdt het kort en wil dat er meer aandacht komt voor fietsroutes en dat fietsen nog meer wordt gestimuleerd. Want: 'met een goed OV en prima fietsroutes wordt de luchtkwaliteit effectief beschermd en het voorkomt geluidsoverlast'. Zo is het maar net!
GroenLinks heeft met stip de langste fietsparagraaf, waarin de meeste van de door andere partijen genoemde punten voorkomen. De partij onderscheidt zich door behalve voor fietsenrekken ook voor fietsparkeervakken voor scooters en bakfietsen te gaan. Ook vindt de partij dat er gemeentelijke fietsparkeernormen voor bedrijven en voorzieningen moeten komen. GroenLinks wil bovendien dat fietsverbindingen met buurgemeenten worden verbeterd en dat 'zeer kritisch wordt gekeken naar de verkeersveiligheid van fietsers en voetgangers bij de net afgeronde herinrichting van de Noordstedeweg en deel van de Batauweg'.
Stadspartij Núwegein tenslotte is ook kritisch over de Noordstedeweg, vanwege het tweerichtingenfietspad en de voorrang voor fietsers daar. Immers, die fietsen 'tegenwoordig vaak met de ogen op een smartphone gericht. Alertheid in het verkeer is belangrijk voor de veiligheid. Voorrangsregelingen op bepaalde wegen kunnen gemakzucht in de hand werken, wat niet bevorderlijk is voor de veiligheid. Ook het gedrag van fietsers onderling laat te wensen over. Fietsende groepjes nemen vaak te veel ruimte in en dan mag je als tegenligger blij zijn als je bij het passeren niet in de berm belandt'. De partij pleit dan ook voor meer toezicht en gerichte acties, vooral bij de kruising bij de Doorslagbrug.
Al met al is er dus voor de fietser veel te kiezen in Nieuwegein. We zien u graag in het stemlokaal de 19e maart!
vrijdag 21 februari 2014
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten