Op 9 maart spraken we in bij raadscommissie ROM. Daar stond de startnotitie Bestemmingsplan Binnenstad op de agenda:
Geachte voorzitter, geachte raadsleden,
Als voorzitter van de Fietsersbond, afdeling Nieuwegein, maak ik graag gebruik van de mogelijkheid om in te spreken bij de startnotitie bestemmingsplan Binnenstad. Want met het inbrengen van randvoorwaarden voor een goede fietsinfrastructuur kun je niet vroeg genoeg beginnen. Dat bewijst de historie: als bij het plannen van de laad- en loszones van Cityplaza de consequenties voor het fietsverkeer waren meegenomen, waren deze nooit langs de Noordstedeweg gesitueerd. En kwam de Kolfstedetunnel, de snelste verbinding voor fietsers vanuit Doorslag-west, niet zo ongelukkig als nu uit in de parkeergarage.
De Kolfstedetunnel eindigt op een ongelukkige plek bij de inrit van de parkeergarage
Echter: Nieuwegein mag dan gebouwd zijn als autostad, het is nooit te laat voor het nemen van een nieuwe afslag!
Uitgaan van de fiets
Daarom vraag ik u, om meteen vanaf het begin van de planvorming voor het westelijk deel van de Binnenstad en het Stationsgebied, uit te gaan van de fiets. ‘Healthy Urban Living’ heet dat in goed Nederlands: of De gezonde Stad. Jan Joost Meijs zei het in juni vorig jaar nog: 75% van de volwassen Nieuwegeiners voldoet niet aan de beweegnorm en veel inwoners kampen met overgewicht en/of psychische klachten. Fietsen is een goedkope en gemakkelijke manier om te werken aan een gezonde leefstijl.
Mensen staan dagelijks voor de keuze om beslissingen te nemen die goed of minder goed voor hun gezondheid zijn. Ga je met de fiets of neem je toch de auto? Koop je sla of toch een pizza? Dit gedrag wordt mede bepaald door de manier waarop de omgeving is ingericht, bijvoorbeeld door de aanwezigheid van doorfietsroutes waardoor je met de fiets sneller en comfortabeler op je bestemming aankomt dan met de auto.
Wat betekent dat concreet voor de Binnenstad?
Daar hebben wij wat aanbevelingen voor:
- voortgaan op de goede weg van het gratis stallen van fietsen;
- extra doorgaande fietsroute van Noord- naar Zuid-Nieuwegein creƫren, door
- het opwaarderen van de voetgangersbrug (Weverbrug) tot fietsbrug. Hiermee wordt ook de ontsluiting van Binnenstad-West voor fietsers vanuit Doorslag verbeterd;
- het verbeteren van de aanlanding van de Kolfstedetunnel en het maken van een volwaardige fietsdoorsteek door de parkeergarage naar de Noordstedeweg;
- toegankelijkheid Binnenstad-West en Stationsgebied vanuit Nieuwegein-Noord verbeteren door het ombouwen van de Mendes da Costalaan tot autoluwe doorfietsroute;
- bij de nieuwe woningen zorgen voor een fietsenberging;
- bij eventuele onderwijsvoorzieningen goede inpandige fietsenstallingen en aanrijdroutes;
- overdekte fietsenstalling bij het bus/tramstation.
Wij denken als Fietsersbond uiteraard graag mee bij het planproces!
Dank voor uw aandacht..
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten