Afgelopen week stond het Liesboschterrein in de schijnwerper. We spraken in bij de raadscommissie ROM van de gemeente Nieuwegein en voerden een prettig gesprek met gedeputeerde Mobiliteit Jacqueline Verbeek van de provincie Utrecht.
In de commissie was veel aandacht voor de fiets. Vrijwel alle leden stelden vragen over de positie van de fietser op het Liesboschterrein, want in de startnotitie bestemmingsplan Ravenswade kwam het woord fiets niet voor. De consequenties van de voorgenomen maatregelen om de toegankelijkheid van het Liesboschterrein te vergroten waren niet duidelijk. Dit bleek wel toen we meedeelden dat bij de nieuwe zuidelijke 'inprikker' een kruising met stoplichten was voorzien. Raadslid Ingrid de Vries van D66 sprong op van haar stoel van schrik. "Wat? Daar fiets ik iedere dag! Daar is voor veel geld een fietstunnel aangelegd om veilig te kunnen oversteken zonder stoplichten en dan zou daar weer een kruising komen?" Ja inderdaad...
Provinciale ambities
Met gedeputeerde Verbeek hebben we uitgebreid gesproken over het doortrekken van de huidige fietstunnel of het toevoegen van een nieuwe, zodat fietsers ongehinderd door kunnen rijden tussen Houten en Nieuwegein-Centrum. Zij was nog niet overtuigd, maar wij vinden dat een provincie die het fietsgebruik in 2030 wil verdubbelen, toch in elk geval de fietspaden langs provinciale wegen op peil moet houden! Dat betekent voor gemeenteraad en Provinciale Staten: eisen stellen aan de plannen van Laagraven Investment (de partij die een deel van het Liesboschterrein wil ontwikkelen), en geld ter beschikking stellen, bijvoorbeeld vanuit het Realisatieplan Fiets.
Tweerichtingenfietspad langs Ravenswade
Over de voorgenomen oplossing voor de Ravenswade, een tweerichtingenfietspad aan de kant van de McDonalds, zijn we niet onverdeeld enthousiast. Om dit veilig te kunnen uitvoeren moeten in elk geval de drukste inritten verplaatst worden. Er zijn nu veel te veel oversteekbewegingen:
Op tweerichtingenfietspaden gebeuren tweemaal zoveel ongevallen als op eenrichtingfietspaden, vooral doordat kruisend verkeer fietsers over het hoofd ziet.
Positief in het plan is het fietspad vanaf de fietstunnel onder de Laagravenseweg naar de Biezenwade. Dit is de door ons al lang geleden voorgestelde fietsersbypass. Die komt uit via de Grote Wade bij de Praxis. Een alternatief zou kunnen zijn om vanaf de Biezenwade rechtdoor naar het Amsterdam-Rijnkanaal door te steken, een stuk de dijk te volgen om aan het einde van de Ravenswade weer uit te komen. Alle maatregelen en alternatieven staan op deze interactieve Google Mapskaart:
Hoe verder?
Op donderdag 18 mei besluit de gemeenteraad over de startnotitie bestemmingsplan Ravenswade. Verschillende partijen overwegen een motie in te dienen in verband met het belang van het fietsverkeer. Ook worden we binnenkort door Laagraven Investment uitgenodigd om over de fietsvoorzieningen in gesprek te gaan. Zeker is dat er nog heel wat denkwerk èn politieke wil nodig is voor een fietsveilig Liesboschterrein. Heb je ideeën? Laat het weten!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Ongeveer één keer per jaar is er aandacht voor de fietsers op het bedrijventerrein Laagraven. Moet er eerst iemand doodgereden worden voordat de gemeente en de ontwikkelaar hier vaart achter zetten? Ook in de winter is het bedroevend. Er wordt niet adequaat gestrooid en geveegd.
BeantwoordenVerwijderenIk ben blij dat het ook aandacht heeft van de fietsersbond.