Het rijk stelt ruim 1,3 miljoen euro beschikbaar voor de FietsFilevrijroute Houten-Nieuwegein-Utrecht-West. Dit schrijft minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) aan de Tweede Kamer. Provincie en gemeenten steken ook geld in de fietspaden. Met het geld worden betere en bredere fietspaden aangelegd met een goede verlichting en bewegwijzering. Dat is goed nieuws voor de fietsers!
Fietsersbond Nieuwegein was eind augustus op uitnodiging van het Bestuur Regio Utrecht aanwezig bij een bijeenkomst van regionale Fietsersbondafdelingen om de subsidieaanvraag voor deze FietsFilevrijroutes voor te bereiden.
FietsFilevrijroute via Plofsluisbrug
De Fietsersbondafdelingen pleitten er toen voor om de route tussen Houten en Utrecht-West via het Nieuwegeinse Liesboschterrein te laten lopen omdat dit de kortste route is en deze met relatief weinig maatregelen te verbeteren is. Helaas is er niet voor gekozen. De FietsFilevrijroute Houten-Nieuwegein-Utrecht-West loopt nu vanaf Houten-De Staart langs het Amsterdam-Rijnkanaal, over de nog te bouwen Plofsluisbrug naar Nieuwegein en dan via de Structuurbaan,Utrechtsestraatweg, Remiseweg en Papendorpsepad naar Utrecht-West. De Plofsluisbrug is op z'n vroegst in 2014 klaar.
Knelpunt huidige route: Ravenswade
Een belangrijk knelpunt op de huidige route Houten-Nieuwegein-Utrecht-West is de Ravenswade op bedrijventerrein De Liesbosch. Met stip het gevaarlijkste stukje weg voor fietsers in Nieuwegein. Veel vrachtverkeer en geen eigen plek op de weg voor fietsers. Je voelt je er niet pluis als fietser. En dat terwijl er met relatief simpele maatregel een alternatief is: een bruggetje over de sloot in het verlengde van de fietstunnel onder de Laagravenseweg, een paar honderd meter fietspad aanleggen langs de Hornbach en dan aansluiten op de Biezenwade en Grote Wade!
Het nu nog braakliggende stuk naast de Hornbach is al in eigendom bij de provincie Utrecht. Een complicatie bij de verbeteringen op het Liesboschterrein is, dat dit particulier terrein is. De Vereniging van Eigenaren is niet echt bezig met fietsveilige routes; de gemeente Nieuwegein staat niet te trappelen om op particulier terrein te investeren. Zo gebeurt er weinig. De gemeente Nieuwegein ziet overigens wel de noodzaak in om de situatie hier te verbeteren.
De Plofsluisbrug is op z'n vroegst in 2014 klaar, in de tussentijd moet een bruggetje over een sloot en een stukje asfalt aanleggen toch wel lukken?
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten