donderdag 1 december 2011

Mogelijk aanpassing ontwerp fietsverbinding Noordstedeweg

In het nieuwe Stadshuis van Nieuwegein wordt deze dagen driftig gestudeerd op een aangepast ontwerp voor het gedeelte van de regionale fietsroute langs de Noordstedeweg tussen de brug over de Doorslag en de rotonde bij de Sluyterslaan.

In de raadsvergadering van september is het oorspronkelijke ontwerp niet besproken. Verschillende raadsleden en insprekers zetten tijdens de raadsinformatieavond vraagtekens bij de veiligheid van de fietsersoversteek bij de Doorslag en de situatie bij de laad- en losperrons aan de Noordstedeweg (zie foto), waarna wethouder Reusch de raadsleden tijdens de raadsvergadering voorstelde om het voorstel mee terug te nemen.

In een brief van 24 november meldt de gemeente aan de leden van de klankbordgroep dat "in de maand november gezocht wordt naar alternatieven om de veiligheidssituatie te verbeteren. In principe zou dit kunnen leiden tot enige aanpassing van het ontwerp tussen de Sluyterslaan en de brug. Uit overleg met het college in december moet blijken in hoeverre dat ook daadwerkelijk is gelukt. Indien hieruit aanpassingen volgen dan zal de klankbordgroep in december of januari 2012 worden uitgenodigd om hier een oordeel over te geven. Mocht het niet leiden tot een aanpassing dan zal u hiervan schriftelijk op de hoogte worden gesteld. Het is de bedoeling dat de raad het uiteindelijk ontwerp eind januari vaststelt zodat snel tot aanleg kan worden overgegaan."

Het blijft dus nog even spannend hoe het afloopt met de Noordstedeweg.

3 opmerkingen:

  1. Helaas is iedere oplossing een gekunstelde: in mijn ogen is een traditionele oplossing: weg in het midden met twee fietsbanen aan beide zijden de meest wenselijke. Dan onstaan er geen kunstmatige situaties bij de zeer veel voorkomende oversteekbewegingen in het gebied. Immers: aan de noordzijde van de Noordstedeweg is een grote woonwijk, er is zeer veel (school- en werk)fietsverkeer zowel in noord-zuid als in oost-west richting. Bij alle oplossingen die worden geconstrueerd zullen fietsers altijd hun eigen 'olifantenpaadjes' maken. Dus als de oplossing het dichtst ligt bij deze mogelijke 'olifantenpaadjes' ontstaat een overzichtelijk (en dus veilig) fietsgedrag.

    Tot slot: hoe wordt de kruising Noordstedeweg / Herenstraat uitgevoerd? Daar kan ik op de tekenignen nog niets van terugvinden.

    Vriendelijke groet,
    Mariette van Oosterwijk Bruyn (mvob@live.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Mariette, dank voor je reactie. Helemaal eens als het gaat om de olifantenpaadjes. Een 'olifantensnelweg' ligt langs en komt uit de wijk Doorslag en gaat richting Merwestein. Daar fietsen dagelijks vele middelbare scholieren naar het Cals en Oosterlicht. Dat is een van de redenen waarom een fietspad aan de zuidzijde het meest gewenst is. Het voorkomt ongewenst tegen de rij-richting in rijden.

    Aan de klankbordgroep zijn geen varianten met twee éénrichtingenfietspaden voorgelegd, omdat in het profiel daarvoor te weinig ruimte was cq dit niet binnen het gegeven budget kon worden gerealiseerd. Zie voor die argumentatie het stuk Reg. Fietsverbinding B.2 algehele toelichting fietspad op de website van de gemeente Nieuwegein.

    De kruising Noordstedeweg/Herenstraat is te zien op de tekening 'Reg. Fietsverbinding B.2.1 ontwerp Noordstedeweg'. In dit oorspronkelijke ontwerp is een veel bredere middenberm voorzien voor fietsers die de Noordstedeweg willen oversteken dan nu het geval is. En er is geen autoverkeer vanuit de Herenstraat meer.

    Mogelijk komen er op dit ontwerp nog aanpassingen.

    Vriendelijke groet,
    Clarion Wegerif

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien is een heel andere oplossing om van het gebied tussen de brug en de afslag naar het busstation een langzaam-verkeer-heeft-voorrang (auto-te-gast) route te maken.
    Het vele fietsverkeer zal immers so wie so het beeld bepalen.
    Voor het in- en uitrijden van vrachtauto's moet mijns inziens een speciale regeling worden getroffen, bijvoorbeeld met begeleiders die de vrachtauto's, met name bij het manoeuvreren helpen zodat veiligheid voor alle weggebruikers wordt gegarandeerd.
    Tot slot nog mijn verbazing dat de wegen geen integraal deel uit hebben gemaakt van het totale plan.
    (Mariette van Oosterwijk Bruyn: mvob@live.nl)

    BeantwoordenVerwijderen