zondag 5 februari 2012

Gezamenlijke adviesvergadering over Noordstedeweg

Morgenavond 6 februari bespreken de leden van de klankbordgroep Noordstedeweg en van de Planbegeleidingscommissie Binnenstad (PBCB) het op kleine onderdelen gewijzigde ontwerp voor de fietsroute Noordstedeweg. Zij brengen advies uit aan het college van burgemeester en wethouders van Nieuwegein.

Meerdere varianten
In de afgelopen maanden hebben de ambtenaren van de gemeente Nieuwegein hard gewerkt aan verschillende varianten voor het oorspronkelijke ontwerp (voor het gemak A genoemd), dat door wethouder Reusch teruggenomen was bij de raadsvergadering van september 2011. Eén variant is aan Fietsersbond Nieuwegein voorgelegd. Dit was een variant (B) waarbij het tweerichtingenfietspad vanaf de rotonde bij de Sluyterslaan tot aan Merwestein aan de noordzijde van de weg gelegd werd. Handig vanwege de vrachtwagendocks, maar helemaal niet handig vanwege de dan noodzakelijke oversteekbewegingen van alle fietsers vanaf de Doorslag naar Merwestein!






Bekijk in het filmpje van Fietsersbond Nieuwegein hoe druk het in de spits is op de kruising bij de Doorslagbrug.


Alternatief ontwerp
Fietsersbond Nieuwegein heeft negatief geadviseerd over dit ontwerp en ook een alternatief (C) ingebracht: voor het weggedeelte tussen de kruising met de Herenstraat en Merwestein twee tweerichtingenfietspaden aanleggen aan beide zijden van de weg, gecombineerd met het tweerichtingenfietspad aan de noordzijde van de Noordstedeweg ter hoogte van de vrachtwagendocks. Dit ontwerp is door de ambtenaren serieus bekeken en doorgerekend.

Klankbordgroep 11 januari
In de klankbordgroepvergadering van 11 januari 2012 zijn de varianten C en een enigszins aangepaste variant van A (D) voorgelegd. Drie leden kozen voor D, twee leden (van de Fietsersbond) kozen voor C. Tijdens deze vergadering bleek echter al, dat variant C meer dan een miljoen duurder zou uitpakken dan het oorspronkelijke ontwerp A.

Financieel haalbaar alternatief
In de vergadering van morgen (6 februari 2012) wordt aan de leden van de klankbordgroep en PBCB een financieel haalbaar ontwerp voorgelegd. Dit is variant D. Deze variant verschilt op twee punten van A: ter hoogte van de vrachtwagendocks is de middenberm verhoogd, zodat vrachtwagens alleen komende vanaf Merwestein het "rangeerterrein" voor de docks kunnen indraaien. Achteruit indraaien, komend vanaf de rotonde is onmogelijk gemaakt. Daarnaast is de oversteek bij de Doorslagbrug nog een beetje aangepast: meer ruimte voor fietsers in de middenberm.

Dinsdag meer nieuws over het advies van klankbordgroep en PBCB!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten