dinsdag 7 februari 2012

Fietsroute Noordstedeweg stapje dichterbij

Gisteravond hebben de klankbordgroep Noordstedeweg en de Planbegeleidingscommissie Binnenstad (PBCB)van Nieuwegein positief en unaniem geadviseerd over de variant van de fietsroute aan de zuidzijde van de Noordstedeweg. Deze variant wijkt op slechts enkele kleine punten af van het oorspronkelijke ontwerp, wat eerder aan de raadscommissie was gepresenteerd.

Het advies gaat naar het college, vervolgens legt het college een voorstel voor aan de gemeenteraad. Als de raad instemt kan de uitvoering eindelijk van start gaan en komt er een einde aan twee jaar overleggen.

3 opmerkingen:

  1. Herinrichting Noordstedeweg: doorgaande fietsers gaan er op achteruit!

    Of het een unanieme beslissing was of niet, feit is dat er een twee-richtingen-fietspad gaat komen langs de Noordstedeweg aan de zijde van het winkelcentrum en het vrachtwagenplatvorm.
    Als ervaren gebruiker van de Noordstedeweg voor doorgaand fietsverkeer ervaar ik dit als een verslechtering van deze fietsverbinding ten opzichte van de huidige situatie, vooral wanneer je rijdt in de richting van Merwestein naar de Poort van Nieuwegein.

    Ik had gehoopt dat de negatieve adviezen van de PBCB en van Transport en Logistiek Nederland over het eerdere ontwerp voor de fietsverbinding zouden leiden tot een beter plan; zie ook de Doortrapper van december 2011 (jaargang 34, no. 4, pag 7-9, http://www.fietsersbondutrecht.nl/doortrapper.html )

    In de gezamenlijke vergadering van klankbordgroep en PBCB op 6 februari werden wel alternatieve ontwerpen voorgeschoteld aan de deelnemers, maar deze werden vervolgens weer van tafel geveegd om redenen van kosten, ruimtebeslag of moeizame doorstroming voor motorvoertuigen. Een dergelijke geregisseerde gang van zaken herkende ik uit eerdere vergaderingen van de klankbordgroep. De leden van de PBCB leken hierdoor nu ook 'om te gaan'.

    Mijn pleidooi in de vergadering van de PBCB voor het inrichten van een goede doorgaande oost-west verbinding langs de Noordstedeweg werd afgedaan met de opmerking dat het slechts om een beperkt aantal gebruikers zou gaan. (Hoezo “regionale fietsverbinding” mèt bijbehorende subsidie van het BRU?)
    Mijn opvatting dat ik mij als doorgaande fietser vanuit Merwestein richting Batau onprettig zou voelen bij het fietsen aan de linkerzijde inclusief het kruisen van het vrachtwagenplatvorm en alle andere uitritten, werd door de verkeerskundig specialist van de gemeente afgedaan met de bewering dat ik als fietser beter af was, omdat ik me dan veiliger zou gedragen. Deze onprofessionele reactie ontnam mij verder alle vertrouwen.
    Toen de voorzitter kort daarna voorstelde om het ontwerp goed te keuren, heb ik niet meer de moeite genomen om nogmaals te reageren.

    Als er straks juichende persberichten verschijnen over een unaniem positief advies, dan heeft dat voor mij een vieze bijsmaak. Ik heb er weinig vertrouwen in dat het motto “Nieuwegein fietsstad” met deze aanpak ooit werkelijkheid zal worden. Het is duidelijk dat Nieuwegein een sterke Fietsersbond nodig heeft.

    Ben Huiskamp, 08-02-2012

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Stond er in het plan ook vermeld dat er twee hoge verkeersdrempels zouden komen in het stukje Mendes da Costaweg, dat het laatste stukje van de doorgaande fietsroute van Utrecht naar Cityplaza is via Zuilenstein en Wijkersloot? Daar rijden uitsluitend fietsers. Ik wist niet wat ik zag toen ik vandaag naar het centrum fietste. Weer een aantal bonken extra.

    En Nieuwegein wil zich gaan sieren met het logo fietsstad?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zag dat Nieuwegein Fietsstad 2014 wil worden. Dan hebben ze eerst heel wat drempels van fietspaden te verwijderen, met name die twee eerdergenoemde nieuwe speciaal in een fietspad waar geen ander verkeer is. En natuurlijk de vervelende doorgetrokken stoep waarmee dat fietspad eindigt.

    BeantwoordenVerwijderen