dinsdag 28 mei 2013

Fietsersbond Nieuwegein levert input voor verkiezingsprogramma's

In 2014 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. Het CDA in Nieuwegein vroeg de Fietsersbond om input en natuurlijk sturen we ons wensenlijstje ook naar de andere politieke partijen! Welke punten ziet Fietsersbond Nieuwegein graag terug in de verkiezingsprogramma's?

1. Voorrang voor de fiets op herkenbare doorfietsroutes
Doorfietsroutes, dat zijn autoluwe routes door de wijken die nu al gebruikt worden door fietsers. Twee ervan zijn ooit bewegwijzerd: de Galecopperroute en de Fokkesteegroute. Deze routes zijn echter nog steeds slecht herkenbaar en nog een nadeel: je hobbelt je een ongeluk over al die drempels. En bij kruisingen met wijkwegen moet je voorrang geven aan het drukke verkeer. Op 1 op ons wensenlijstje staat dus ombouw van deze routes tot Fietsstraten, met rood asfalt en in de voorrang. In Houten wordt dit model al jaren met succes toegepast:



De Fietsstraat zien wij graag toegepast op de volgende straten:
- Mendes da Costalaan
- Nedereindseweg
- Berger-Biltse-Baarnseveste
- Helmkruid
- Zonnebloemstraat-Waterbiestunnel-Liesmonde (route naar Vianen)
- Randijk
- Tuimelaar-Koekoekslaan, gecombineerd met aanleg van een fietsdoorsteek naar de Randijk

Ook zien we graag voorrang voor de fiets en een verhoogde kruising op het fietspad Duetlaan - Spinethof (Galecopperroute) boven het verkeer op de Sweelincklaan. Bijkomend voordeel is, dat het autoverkeer op deze laan extra afgeremd wordt.


2. Alternatief voor gevaarlijke situatie op de Ravenswade (Liesboschterrein)
De nummer 1 uit onze knelpuntentop-10 van 2011 is nog steeds niet opgelost. De Ravenswade op het Liesboschterrein is met stip de gevaarlijkste weg voor fietsers van Nieuwegein. Het vrachtverkeer, de steeds toenemende hoeveelheid personenauto's, de krap bemeten en vaak overschreden fietssuggestiestroken en de onoverzichtelijke situatie bij het kruispunt met de Laagravenseweg zorgen ervoor dat fietsen op de Ravenswade een hachelijke onderneming is. Desondanks kiezen veel fietsers toch voor deze route, omdat ze de snelste verbinding vormt tussen Houten en Utrecht-West.

Het alternatief is simpel en ligt voor het grijpen: een bruggetje over de sloot ter hoogte van de fietstunnel onder de Laagravenseweg en een fietspad langs de Hornbach volstaan. Dit kleine stukje fietspad, waarvan de grond al in eigendom is van de provincie, sluit dan aan op het bestaande fietspad aan de Biezenwade en de Grote Wade, dat uitkomt aan het einde van de Ravenswade bij de Praxis. Het bestaande fietspad daar moet overigens wel herstraat worden.

3. Tweemaal groen voor fietsers bij verkeerslichten
Op twee kruisingen in Nieuwegein moeten fietsers tussen de 1,5 en 2 minuten wachten op groen: op de kruising Ambachtsweg/Hollandhaven en op de kruising Weg naar de Poort/Buizerdlaan/Batauweg. Dit wekt niet alleen irritatie op; het zorgt soms ook voor ongewenst, gevaarlijk gedrag, als fietsers de verkeerslichten ontwijken of negeren. Het blijkt dat een wachttijd van meer dan één minuut irritatie opwekt bij fietsers. Fietsers tweemaal groen geven per cyclus levert acceptabeler wachttijden op.

4. Communicatie over fietsvoorzieningen verbeteren
Bijvoorbeeld de bewegwijzering voor fietsers in Nieuwegein verbeteren: tussen wijken en naar de gratis bewaakte stallingen; plaatsen van fietsplattegronden bij de invalswegen voor fietsers van buiten Nieuwegein; nieuwe inwoners kennis laten maken met fietsroutes in Nieuwegein door het verstrekken van fietsplattegronden en het organiseren van fiets-introductietochten. De Fietsersbond speelt hier graag een rol bij.

5. Fietsbruggen naast de A27 over de Lek en het Amsterdam-Rijnkanaal
De route voor fietsers uit Vianen en Vreeswijk naar Houten is ook met de realisatie van de Plofsluisfietsbrug nog steeds onnodig lang. De Fietsersbond ziet graag dat de gemeente bij Rijk, provincie en BRU aandacht blijft vragen voor een fietsverbinding langs de A27 over de Lek en het Amsterdam-Rijnkanaal. Het Klooster wordt op die manier ook goed bereikbaar voor fietsers uit Houten.







2 opmerkingen:

  1. Het fietsgedeelte op de A2 is mij sinds de fysieke afsluiting van de
    oude Lekbrug een doorn in het oog. Alle voordelen van de oude
    heeft de nieuwe niet. De reacties van RWS zijn ronduit fietsvijandig.
    Menige basisschool is jaloers op zo'n inbraakwerend hek als aan
    beide kanten van de oude Lekbrug. Sinds een paar maanden erkent RWS, dat de anti-fiets-voegen gevaarlijk zijn want er staan nu borden met de waarschuwing erop. Graag hoog op de lijst richting de politiek plaatsen: twee separate fietspaden (naar en van Vianen) aanleggen op de oude Lekbrug; Dan kan er aan beide kanten van de A2 nóg een rijstrook bijkomen (de vorige twee gingen ten koste van de breedte van de fietsgedeelten op de A2).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De gloednieuwe fietspaden van de Batauweg en de Noordstedeweg zijn verschrikkelijk. Met daarnaast natuurlijk de rechte banen voor de auto en brede uitritten met voorsorteermogelijkheden, waar de fietsers met hoeken van 90º moeten afslaan. Als je b.v. van de bibliotheek naar AH gaat over het fietspad de afslag naar de Kortestede. Hier wil je niet fietsen met je kinderen op hun eigen fietsje!

    De afslagen kunnen ook zo onvoorspelbaar zijn. Van het Muntplein naar IJsselstein was een normaal fietspad, lekker doorrijden. Dat is me toch een pak anders geworden! Oversteken, meanderen, oversteken. Ik zie nu rare bochtpaden verschijnen waar de Mendez Da Costastraat uitkomt op de Noordstedeweg. Het is daar nu net zo'n eigenaardige zaak als verderop bij de brug.

    Wie heeft dit enge wegenstelsel ontworpen?

    De gemeente lijkt ook niet te weten dat het stukje fietspad waarin de Mendez Da Costastraat uitmondt, een fietspad is. Aan beide uiteinden staat het fietspadbord, maar dat bleek niet bij de wegreconstructie. Vanaf Wijkersloot komend, waren er geen aanwijzingen voor gewijzigde routes door de wegreconstructie. In dat fietspad zijn vorig jaar twéé verkeersdrempels geplaatst, nadat bij eerdere werkzaamheden om auto's tot 30 km/uur te manen, de stoep doorgetrokken is, terwijl daar geen auto's mogen rijden. Het was gewoon fietsertje pesten.

    Ik las hier http://www.dichtbij.nl/lekstroom/regionaal-nieuws/artikel/2946232/wordt-nieuwegein-fietsstad-van-het-jaar-2014-stelling.aspx dat het overbodige nieuwe fietspad langs de plofsluis een lachertje is en dat er een doorgaand fietspad opgeheven is.

    BeantwoordenVerwijderen