De gemeente Nieuwegein is bezig met het opstellen van een Gemeentelijk Mobiliteitsplan +. Uiteraard heeft Fietsersbond Nieuwegein inbreng geleverd en een reactie gegeven op het concept. Op 13 november spraken we in bij de vergadering van de commissie ROM.
'We have a dream' als Fietsersbond: dat Nieuwegein ontvlecht
Wat is ontvlechten? Dat is het zoveel mogelijk scheiden van het autonetwerk van het fietsnetwerk. Dat betekent vooral investeren in het ombouwen van autoluwe woonstraten tot doorfietsroutes. Misschien las u er al over op nu.nl.
Uit een onderzoek van Rijkswaterstaat (Paul Schepers) in 66 gemeenten met meer dan 50.000 inwoners blijkt, dat ontvlechten de veiligheid van fietsers vergroot. Daarnaast stijgt het aandeel van de fiets ten opzichte van andere vervoersmiddelen. Bovendien blijkt uit ander onderzoek, dat fietsers op ontvlochten fietsroutes minder uitlaatgassen inademen.
Fietsongevallen in Nieuwegein vooral op wijkwegen
Wie op de recente website http://fietsongevallen.oververkeer.nl/ de situatie in Nieuwegein bekijkt, ziet dat de meeste fietsongevallen nog steeds op en langs wijkwegen gebeuren. Daar rijden auto's, bussen en fietsers samen.
Tijd om vaart te maken met de aanleg van doorfietsroutes door woonwijken met voorrang voor de fiets en een goed comfort.
Ondersteun de voorgestelde wijziging: voorrang voor de fiets
We hebben de gemeente gevraagd om de fietser op het fietsnetwerk voorrang te geven op kruisingen met wijkwegen. In de conceptreactie is dit opgenomen. We riepen de commissieleden op om deze wijziging te ondersteunen, en dit ook te laten gelden voor wijkwegen waarover de bus rijdt, zoals de Middenweide. Dat maakt de weg vrij voor een samenhangend net van fietsroutes door woonwijken. De gemeenteraad heeft, tien jaar geleden, al een start gemaakt door het honoreren van ons burgerinitiatief, het bewegwijzeren van twee fietsroutes, de Fokkesteegroute en de Galecopperroute. Later heeft de gemeente nog een derde route bewegwijzerd, de Batauroute, die noord-zuid dwars door Batau-Noord en -Zuid gaat. Die is kennelijk ook bij de gemeente zo onbekend, dat hij niet eens voorkomt op de kaart van het hoofdfietsnetwerk Ook wij hadden hem bijna over het hoofd gezien.
De kruising van de Batauroute met de Middenweide
Wethouder Reusch van verkeer heeft gisteravond toegezegd, de Batauroute op te nemen in het fietsnetwerk.
We hebben in onze reactie op het GMP de gemeente gevraagd om de fietser op de doorfietsroutes voorrang te geven op kruisingen met wijkwegen. In de concept-antwoordnota is dit opgenomen. We hebben de commissieleden opgeroepen om deze wijziging te ondersteunen, en dit ook te laten gelden voor wijkwegen waarover de bus rijdt, zoals de Middenweide. Dat maakt de weg vrij voor een samenhangend net van fietsroutes door woonwijken. Dat heeft niet alleen voordelen voor de fietser, maar ook wordt het autoverkeer op de wijkwegen er door afgeremd.
Ons tweede punt is dus:
2. Ondersteun voorrang voor de fiets op kruisingen met wijkwegen, ook als daar een bus rijdt.
Hoewel de doorfietsroutes inmiddels bewegwijzerd zijn, zijn ze nog verre van ideaal. Je moet tal van hobbels nemen. Op de Mendes da Costalaan bijvoorbeeld. Recent zijn er daar zelfs twee extra drempels toegevoegd. Evert van Linge noemde Nieuwegein ooit hobbel- en bobbelgein. Hij doelde toen niet op de doorfietsroutes, maar zijn term is hier nog steeds van toepassing!
3. Ook hebben we de commissieleden opgeroepen om het fietspad langs het Merwedekanaal op het Liesboschterrein te behouden. Lees daarover in onze volgende blog.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Ik vind het voorstel om fietsers voorrang te verlenen op de kruising van de "BatauRoute" met de Middenweide kortzichtige symboolpolitiek. Het instellen van voorrangskruisingen binnen de woongebieden levert meer voordeel op en zal ook gemakkelijker worden geaccepteerd / gerespecteerd door automobilisten. De Middenweide is ook nog eens een belangrijke busroute (tot wel 10 bussen per uur).
BeantwoordenVerwijderenEr zijn andere maatregelen nodig om deze route aantrekkelijk te maken voor fietsers.
De straten van deze route in Batau-Zuid hebben alle een goot in het midden en ongelijk liggende straatkolken. Het kruisen van die goot vanwege een geparkeerde auto is bij gladheid levensgevaarlijk.
Verder getuigt de plaatsing van twee paaltjes naast elkaar voor het bruggetje bij de Martinusgaarde van een grote fietsvijandelijkheid. En de weg-richting verandert ook nog eens precies bij de paaltjes. Daarnaast zitten er in de Martinusgaarde nog twee vervelende zigzag-bochten, waarvan er één (bij de Venkelgaarde) gevaarlijk is door zichtbeperkende begroeiing.
Het fietspad bij de Kruidentuin is 's zomers sterk versmald door overhangende begroeiing, en 's winters door een laag prut aan de randen. In het deel door Park de Buurt (achter sporthal de Waterlelie) moeten fietsers een vervelende slinger maken, terwijl voetgangers rechtdoor mogen.
Veel van deze punten zijn in principe oplosbaar bij toekomstige herbestrating / herinrichting.
Het invoeren en verbeteren van de BatauRoute mag geen excuus zijn om de fietsers op termijn te gaan weren van de Batauweg of om de luchtvervuiling op die route niet verder terug te hoeven dringen. De echte doorfietsroute is en blijft de Batauweg. In de winter heb je als fietser daar nog het bijkomende voordeel van de gladheidsbestrijding.