Nieuwegein, 1 februari 2018
Geachte raads- en Statenleden van Nieuwegein en provincie Utrecht, geachte vertegenwoordigers van Laagraven Investment,
We richten ons als Fietsersbond tot u allen, vanwege de plannen voor een nieuwe invalsweg vanaf de Laagravenseweg naar het Liesboschterrein. We stellen dat verkeerslichten op deze route niet alleen zorgen voor oponthoud en vermindering van comfort, maar ook voor een toename van ongevallen. We voorzien dat veel fietsers – de route wordt veel gebruikt door middelbare scholieren uit Houten en Nieuwegein- rood licht zullen negeren, met alle gevolgen van dien.
We roepen u op, om gezamenlijk geld beschikbaar te stellen voor een oplossing die fietsers zonder oponthoud laat doorfietsen van Houten naar Nieuwegein en terug.
Want raadsleden: u hebt u in het Mobiliteitsplan+ uitgesproken voor hoofdfietsroutes van snelwegkwaliteit. De route langs de Laagravensweg is zo’n hoofdfietsroute, die nu snelwegkwaliteit heeft. Die kwaliteit is die route met deze plannen kwijt.
Want Statenleden: u hebt in het door u vastgestelde Realisatieplan Fiets uzelf tot doel gesteld het fietsgebruik in de provincie Utrecht te laten verdubbelen. Dit lukt natuurlijk alleen met het wégnemen van knelpunten, niet met het aanleggen ervan. Ook wordt u door gedeputeerde Verbeek niet goed geïnformeerd over de hoeveelheid fietsers die de route langs de Laagravenseweg iedere dag nemen. Zij beweert dat daar 750 fietsers per etmaal passeren, wij schatten dit aantal in op 3000. We hebben dit getal afgeleid uit gegevens van de Fietstelweek 2016 , gecombineerd met fietstelcijfers van de gemeente Utrecht. Mogelijk zijn het er zelfs meer, omdat er relatief weinig middelbare scholieren meedoen aan de Fietstelweek.
Want Laagraven Investment: u hebt met uw plannen voor het Liesboschterrein vooral gekeken naar de gevaarlijke situatie voor fietsers op de Ravenswade. Die hebt u in uw verkeersplan voldoende opgelost, maar u hebt onvoldoende rekening gehouden met de fietsers langs de Laagravenseweg.
Investeren in de fiets loont
U hebt, raads- en Statenleden, uw mobiliteits- en fietsbeleid niet voor niets aangenomen. Investeren in de fiets loont namelijk. Elke geïnvesteerde euro in het wegnemen van knelpunten levert geld op: een gezondere bevolking, schonere lucht, minder ziekteverzuim. In feite kost het aanleggen van deze invalsweg alleen maar geld.
Tunnel: niet alleen goed voor de fiets, óók voor de auto
Een verlenging van de huidige fietstunnel onder de nieuwe ontsluitingsweg door, met een aftakking naar de Biezenwade, is de beste oplossing. Want de hoeveelheden auto’s op de Laagravenseweg en de geplande invalsweg combineren niet met acceptabele wachttijden voor fietsers. Uit berekeningen die onze mobiliteitsdeskundige Cor van Angelen heeft gemaakt, blijkt dat een wachttijd van maximaal 1 minuut voor fietsers)* zóveel oponthoud oplevert voor auto’s dat de Laagravenseweg tot de A12 en de Nieuwegeinsebrug vast komt te staan. De door Laagraven Investment genoemde cyclustijd van 90 seconden achten wij in de spits niet haalbaar.
De geplande situatie, met twee kruisingen voor auto’s vlak na elkaar, is zo complex dat de wachttijden voor fietsers nog hoger zullen oplopen dan bij de oversteek van de Ravenswade richting Hoograven. Daar staan fietsers nu al 2,5 minuut wortel te schieten voor het rode stoplicht.
Harde afspraken in raadsbesluit
In de Notitie beantwoording zienswijzen ontwerp-bestemmingsplan Ravenswade e.o. stelt het college van B&W van Nieuwegein: ”Wij willen Laagraven Investment, de Provincie Utrecht en u (bedoeld wordt de Fietsersbond) de ruimte geven met betrekking tot de optimalisatie van de fietsinfrastructuur. Dit kan binnen de kaders van het vast te stellen bestemmingsplan”.
U trekt met deze opstelling uw handen van dit probleem af, en legt die bij ons, een vrijwilligersorganisatie, op de schouders. U bent als raads- (en Staten)leden zélf verantwoordelijk voor de uitvoering van uw beleid. Wij roepen u op om in uw raadsbesluit harde afspraken op te nemen over doorfietsen zonder oponthoud. En u zelf af te vragen: wie bepaalt in dit dossier nu eigenlijk de inrichting van de openbare ruimte? Wij als Fietsersbond denken dat in dit geval projectontwikkelaar Laagraven Investment bepaalt, of fietsers hier straks veilig en zonder oponthoud kunnen doorrijden. Is dat wat u als overheden wilt?
Met vriendelijke groet,
Clarion Wegerif
Voorzitter Fietsersbond Nieuwegein
)* De maximale wachttijd van 1 minuut komt uit het provinciale Realisatieplan Fiets.
Op donderdagavond 8 februari praat Clarion Wegerif namens de Fietsersbond mee bij de raadscommissie ROM van de gemeente Nieuwegein bij het agendapunt bestemmingsplan Ravenswade.
Onderteken en deel onze petitie
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten