donderdag 8 februari 2018

Zet een streep door kruising Liesboschterrein

De Fietsersbond roept Nieuwegeinse raadsleden op om een streep te zetten door het wormvormig aanhangsel op de bestemmingsplankaart Ravenswade. Want een kruising op die plek, bij de Laagravenseweg, is onveilig en fietsonvriendelijk.



De bestemmingsplankaart Ravenswade e.o. met onderaan het wormvormig aanhangsel

Clarion Wegerif, voorzitter Fietsersbond Nieuwegein: “Eén van de belangrijkste hoofdfietsroutes naar Nieuwegein wordt met de geplande kruising vernacheld. Elke dag weer lopen 3000 fietsers de kans dat zij nooit, of met ernstig letsel thuiskomen. In de Ontwerpwijzer fietsverkeer, de bijbel van elke verkeerskundig ontwerper, staat dat dit soort kruisingen vermeden moet worden, omdat er erg veel ongelukken gebeuren.“

Slimme verkeersregelinstallaties blijken starre stoplichten
Wegerif: “Gedeputeerde Verbeek, verantwoordelijk wegbeheerder van de fietsroute, leidt u om de tuin met valse beloftes. Haar slimme, fietsvriendelijke verkeersregelinstallaties zijn in werkelijkheid starre stoplichten, die te lang op rood staan.” Onveilige kruisingen zijn nooit fietsvriendelijk.

Out-of-the-box denken
De Fietsersbond vraagt de Nieuwegeinse raadsleden, die vanavond over het bestemmingsplan Ravenswade debatteren, om te kiezen voor een verlengde fietstunnel óf om out-of-the-box te denken. Door een streep te zetten door het wormvormig aanhangsel op de bestemmingsplankaart kunnen zij ervoor kiezen om alleen hun goedkeuring te verlenen aan het noordelijk deel van het bestemmingsplan. Dit houdt in het aanleggen van alle geplande verkeersvoorzieningen op het noordelijk deel van het Liesboschterrein en een tweerichtingenfietspad langs de Ravenswade. De in- en uitritten voor het distributiecentrum van de Jumbo zijn dan beschikbaar en er is een voldoende veilige route voor fietsers over het Liesboschterrein gecreëerd.

Ruimte voor de fiets
Daarmee komt er ruimte voor de ondernemers op het Liesboschterrein om te kiezen voor de fiets. Immers, steeds weer blijkt dat ongeveer de helft van alle werknemers op fietsafstand van het werk woont. Met een stimuleringsprogramma zoals op bedrijventerrein Lage Weide is de dagelijkse autostroom in te dammen, zodat de Liesbosch ook in de toekomst bereikbaar blijft.

Meer informatie
Lees ook de inspraakreactie van Clarion Wegerif en de toelichting daarop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten